Олена Білозерська (Olena Bilozerska) (bilozerska) wrote,
Олена Білозерська (Olena Bilozerska)
bilozerska

Проти Концепції мовної освіти ім.Табачника


20 січня, в останній день громадського обговорення нової Концепції мовної освіти, активісти руху "Не будь байдужим!" спільно з експертами - педагогами і лінгвістами провели в ІА "Інтерфакс" прес-конференцію на тему мовної політики Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.

Спочатку розміщу тут прес-реліз, бо у ньому достатньо стисло і толково усе пояснюється.

"З різкою критикою Концепції мовної освіти в Україні та нинішньої поведінки влади щодо українських шкіл у м.Лисичанську Луганської області та м. Донецьку виступили:
Лариса Масенко, соціолінгвіст, доктор філологічних наук;
Оксана Данилевська, ст.наук.співробітник Інституту Української мови НАН України;
Вікторія Коломийцева, доцент кафедри сучасної української мови Інституту філології КНУ ім. Шевченка;
Валентина Падалко, вчитель української мови та літератури фінансового ліцею м.Києва;
Світлана Білецька, представниця від батьків постраждалої ЗОШ №111 м. Донецька.

На думку фахівців і громадськості, є безліч порушень стосовно як процедури ухвалення Концепції, так і стосовно форми і змісту тексту.
- МОНМС зробило все можливе, щоб усунути громадськість від обговорення - було обрано надзвичайно невдалі календарні терміни (з 28 грудня 2010 р. до 20 січня 2011 р., тобто тоді, коли вся Україна відзначає цілий цикл свят);
- навіть на сьогодні відсутні повідомлення в пресі щодо потреби продискутувати цей документ в освітянських, громадських, політичних колах;
- тексту Концепції нема навіть на урядовому порталі!

- сумнівним є запевнення авторів Концепції, що вона грунтується на основних положеннях Конституції України, законів України "Про освіту", "Про мови", Державної національної програми "Освіта" тощо (наприклад: ч.2 ст.10 КУ проголошує, що держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України;
одним з принципів державної національної програми "Освіта" є національна спрямованість освіти, що полягає у невіддільності освіти від національного грунту, її органічному поєднанні з національною історією і народними традиціями, збереженні та збагаченні культури українського народу, визнанні освіти важливим інструментом національного розвитку і гармонізації національних відносин тощо).

- авторами Концепції застосовано тенденційний підхід до законодавства України, відповідно до якого і повинна реалізовуватися Концепція ("Випадково" забули про концепцію державної мовної політики, схваленої Указом Президента України від 15 лютого 2010 р. №161/2010. І це при тому, що у своїй діяльності МОНМС керується Конституцією та законами України, а також указами Президента України і постановами ВР України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету міністрів України).

- відсутня мета схвалення цієї Концепції. Натомість є підміна понять: мета Концепції мовної освіта підмінюється поняттям мети вивчення мов.
- відсутній і механізм реалізації Концепції.
- відсутні очікувані результати від реалізації цієї Концепції.

Як зазначила Лариса Масенко, "Концепція мовної освіти в Україні в тому вигляді, в якому її представлено МОНМС, ігноруючи визначальну роль державної мови у процесах формування національної ідентичності молодшого покоління громадян України, не відповідає заявленій гуманістичній меті виховання "духовно багатої особистості". В разі її прийняття Концепція внесе хаос в систему освіти, загальмує її розвиток і поглибить розкол українського суспільства на мовно-культурному грунті".


Лінгвіст Вікторія Коломийцева багато казала про підміну понять, про те, що штучно розмежовують поняття державної і рідної мови. Державна мова і є рідна, а решта - це мови національної самоідентифікації. Ставила у приклад Росію, де національностей більше сотні, а шкільний предмет зветься "Родная речь".
Вільний доступ до вивчення мов підмінено вільним вибором мови навчання.

Оксана Данилевська казала, що забезпечення мовних прав - це передусім забезпечення права на якісну освіту державною мовою. Концепцію вона назвала кон"юнктурною і такою, що виконує політичне замовлення.

Валентина Падалко сказала, що державна мова існує, зокрема, для міжнародного спілкування (а зовсім не російська). Казала, що зовнішнє тестування було мало не єдиною мотивацією для учнів добре знати українську мову.


Після прес-конференції активісти і журналісти поїхали до МОНМС, де урочисто подарували йому нову вивіску з двоголовим орлом: "Министерство образования России. Заграничное представительство. г. Киев". Цю вивіску потримали трохи біля "офіційної" таблички міністерства, а далі разом з підписами багатьох противників Концепції, серед яких є відомі письменники, передали прес-секретарю, що вийшла до пікетувальників.

З табличкою вийшло класно, але ось сиділа я на цій прес-конференції, слухала лінгвістів і думала: вони тут розумні слова кажуть, апелюють до законів і статей Конституції - а тут наступ по всіх фронтах, існуючі закони не те, що трактуються в інтересах влади - а просто ігноруються.

Безвинні люди сидять у СІЗО, а ми будемо звинувачувати владу у тенденційних підходах і підміні понять? Насправді діяльність Табачника, ратифікація угоди по ЧФ, прийняті і плановані кодекси, обшуки у мене, посадка в СІЗО Гудименка і Андрющенка, щоденні виклики до прокуратури Тимошенко - це одне й те саме, здійснення єдиного плану. Якщо розглядати усі ці проблеми в комплексі - може, щось і вийде.

Коротше, так: науковці середнього віку повинні навчитися виходити на акції протесту, коли арештовують молодь. А молодь повинна навчитися голосувати на виборах. Інакше будь-яка акція - це не крок до мети, а черговий пшик.






Tags: акції, мова, табачник, фото
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 22 comments